zondag 5 augustus 2012

spinnen met het spinnewiel

Spinnen met het spinnewiel

Ik ga proberen jullie te laten zien hoe ik wol spin. Je begint met een schapenvacht. Ik heb de vacht van een van de schapen van de kinderboerderij gekregen. Geen idee welk ras dit is. Ik weet dat er rassen zijn die langere of zachtere wol hebben… Maar hier is de vacht:
Het ziet er wel leuk uit, maar er zit veel viezigheid in. Dus kies ik de mooiste stukken er uit. De wol die nog niet gewassen is is behoorlijk vet en dan is het makkelijker om te spinnen.

Je kunt zien dat de haren allemaal in dezelfde richting zitten. Als je haar in dezelfde richting lostrekt dan is de draad later sterker.
Dit is mijn spinnewiel:

Het is een tamelijk modern model. Lang geleden had ik een Staphorster model, maar de kinderen hebben zó vaak piraatje gespeeld met het ‘stuurwiel’ dat mijn spinnewiel helemaal uit elkaar gerammeld is. Ik heb de foto van internet gehaald: http://dimormar.jalbum.net/staphorst/slides/spinnewiel.html .
Het wiel zit met een touw vast aan een klos. Als ik op het pedaal trap, dan draait het wiel en die laat de klos draaien waar de wol omheen opgerold wordt.

Soms moet je het wiel met de hand een zetje geven, zodat het een beetje snelheid krijgt.

Als je nog een beginner bent, dan kun je beter eerst een uurtje proberen om alleen regelmatig op het pedaal te trappen, zonder wol, want in het begin ben je nog veel te lang bezig met aan je voet te denken. En je moet het echt automatisch doen om je aandacht bij de wol te houden.
Je begint met de wol met een touwtje aan de klos vast te maken en daarna rolt de wol zit daaraan op. De wol moet langs een aantal haakjes en een gat om bij je handen te komen.


Ik gebruik een klein haakje om de draad door het gat te krijgen.


Daarna trek ik de wol een beetje uit (met twee handen, maar dat zie je niet op de foto) en beweeg ik de wol een beetje naar het gat waar de wol begint te draaien en zich om de klos heen windt.
Ik leg wel een handdoek op mijn schoot, want de wol is nog niet gewassen. De wol waar teveel stro, hooi of poep in zit, was ik apart (5 of 6 keer achter elkaar om al het vuil eruit te halen) en daarna gebruik ik het als vulling of ik zou het nog kunnen kaarden om te spinnen op het spinnewiel. Maar kaarden met de hand is lastig en duurt lang!

In het begin is het moeilijk om een beetje een regelmatige draad te hebben, maar als je wat vaker oefent wordt de draad steeds mooier.




Binnenkort een berichtje over spinnen met de spintol.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten